A BOBO Járműjavító, Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. a MÁV Gépészeti Főnökség területén 1986-ban létrejött miskolci Dízelmozdony szerelő Gazdasági Munkaközösségből nőtte ki magát. Magánvállalkozássá, azaz Kft-vé alakulására 1994-ben került sor. A Cég alapítója az egyik tulajdonosa Szabó László évtizedekre visszanyúló tapasztalatokkal bír vasúti járművek karbantartásában, kis-, és nagyjavításának szakszerű elvégzésében.

Telephelyünk jelenleg az egykori Diósgyőri Gépgyár (DIGÉP) területén található, melyet normál nyomtávú iparvágány köt össze a Ládi fűrésztelepen és a „Vasgyáron” át, Miskolc-rendező pályaudvarral.

1998-tól ISO 9002 minőségbiztosítási rendszer követelményei szerint végezzük munkánkat. 2017-től ISO 9001:2015 a minősítésünk.

Az EU által előírt, 2005. évi, CLXXXIII tv.-ben, a 31/2010. NFM rendeletben és a 40/2006. GKM rendeletben foglalt tevékenységi körre vonatkozó előírások végrehajtása sikeresen lezajlott:

2016 november 1-én a Nemzeti Közlekedési Hatóság az UVH/VF/1538/9/2016 számú határozatával megadta az engedélyek a következőkre:

  • Vasútbiztonsági Tanúsítvány (A, B rész)
  • Karbantartásért Felelős Szervezeti Tanúsítvány (ECM)
  • Karbantartási Feladatokra Vonatkozó Tanúsítvány

A vállalkozás székhelye: Miskolc, Csele u. 10. szám alatt található.

A vállalkozás fő tevékenységei: Vasúti járművek MÁV és MSZ szabványok szerinti javítása, karbantartása, felújítása. Vasúti szállítás, Mozdonyok bérbeadása, felújítás utáni értékesítése.

A vállalkozás tárgyi és technikai feltételei:

  • a 740 m2-es mozdonyszerelő műhelyben 2 db vizsgálócsatornával ellátott szerelővágány, amely közvetlenül a KFT telephelyének saját iparvágány hálózatához csatlakozik
  • a 930 m2 üzemcsarnok, 10 tonnás darupályával a fődarabok javítására
  • összesen 810 m2-es raktárhelyiségek a tartalék fődarabok, alkatrészek, anyagok tárolására
  • 20 tonnás vasúti daru a főgépcsoportok ki- és beemelésére
  • tolatómozdonyok a belső vasútüzem működtetésére
  • 100 tonnás csoportemelő, hidraulikus emelők
  • kerékpár- illetve tengelynyomás mérő mérleg
  • teljesítmény beszabályozó próbapad, vízellenállás
  • forgácsoló gépek
  • adagoló próbapadok
  • a WEBASTO, WÜRTH, RECA, BERNER, BOSCH és POWERTOOLS cégek közvetlen segédanyag- és szerszám beszállítóink
  • saját iparvágány hálózattal rendelkezünk.

A környezetvédelmi rendelkezéseknek megfelelő korszerű festőműhellyel rendelkezünk, melyben vizes bázisú festék felhasználással zárt technológiával dolgozunk.

Cégünk alakulása óta nagyjából 180 db normál- és keskeny nyomközű mozdony karbantartását, közepes- és nagyjavítását, valamint teljes felújítását, korszerűsítését végeztük el, amelyek többségükben Ganz gyártmányú B’oB’o és Román mozdonyok voltak. Kb. 400 db vasúti teherkocsi javítását és 2005-ben az Északerdő Rt Lillafüredi kisvasútjának összes személyszállító kocsiját légfékesítettük. 2 db C50-es dízelmozdony, és 1 db keskeny nyomközű gőzmozdony főjavítását, valamint légfékezésre alkalmassá tételét oldottuk meg.

A BoBo KFT és GANZ-MOTOR KFT közös munkájában már 4 db A25 sorozatú mozdonynál végeztünk el 6PA4 tip. motorral remotorizációt, ami „D” javítást és teljes korszerűsítést is magába foglalt.

2010 novemberében – a Sedulitas-Pro Kft és az Invent Kft. mérnökeivel és dolgozóival együttműködve – megépítettük a világ első, környezetbarát, keskenynyomközű hibrid hajtású mozdonyát!

Továbbá foglalkozunk saját állagú felújított mozdony bérbeadásával, ill. főjavítás utáni értékesítésével.

A vállalkozás személyi feltételei:

  • 40 főállású dolgozónk vasúti járműszerelői, illetve gépjárműszerelői végzettséggel és több éves szakmai gyakorlattal rendelkezik
  • karosszéria lakatosaink, festőink vannak
  • a saját tulajdonú dízelmozdonyok vezetéséhez, illetve a dízeldaru kezeléséhez 8 fő rendelkezik hatósági mozdonyvezetői vizsgával
  • a KFT vezetője 30 éves mozdonyjavítási, múlttal és gyakorlattal, valamint 15 éves cégvezetői tapasztalattal rendelkezik
  • a műszaki vezetést vasútmérnöki szakon végzett okleveles gépészmérnökök végzik főállásban

A BOBO Kft. szervezeti felépítését a következő ábra mutatja be:

A BOBO Kft, mint vasúti társaság vágányhálózatának, és működésének leírása

A BOBO Kft. tulajdonában van a Diósgyőri Ipari Park területén lévő iparvágány egy része, melyet 1995-től tartunk karban és üzemeltetünk. A volt DIGÉP területén az iparvágányok használhatatlanok, és az új tulajdonosok nem is akarják üzembe helyezni. A KFT létérdeke a saját iparvágány fenntartása és a jelenlegi hatósági engedélyek meghosszabbítása. A Kft sajátcélú zárt hozzáférésű vágányhálózattal rendelkezik. A sajátcélú zárt hozzáférésű vágányhálózat célja a járműjavításra érkező járművek fogadása, tolatása, tárolása, esetleg a járműjavítással összefüggő áruk fogadása, feladása, ezen munkák teljesítése egyedi ajánlatok és szerződések alapján történik.

A sajátcélú zárt pályahálózat használatbavételi engedély határozat száma: VHF/25534-9/2017-NFM. Érvényessége: 2027. szeptember 30.

A BOBO Kft. és a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág Miskolc közötti (P-1308/2006 sz.) szerződés alapján, térítés ellenében a csatlakozó vágány használata és leírása:

A csatlakozó vágány Miskolc Diósgyőr-Vasgyár állomás 2 sz. 48 XI. rendszerű kitérőjével ágazik ki, ami egyben a csatlakozó vágány 0+00 szelvénye. A vágány az 1, 3, 11, 14. sz. kitérőkön éri el az összekötővágányt. Az 1, 3 és 11 sz. kitérők egyenes irányban ki vannak szegelve. A csatlakozó vágány a BOBO KFT kiszolgálását biztosító 2-14 sz. kitérők közötti szakasza a MÁV ZRT tulajdonában van. A 14 sz. 48 XVI. rendszerű jobb irányú kitérővel ágazik ki a vágány, Miskolc külterületéhez tartozó Déli terelő útátjárón keresztül a Diósgyőri Ipari Park Kft. (BOBO KFT) felé.

Az útátjárótól a vágány a BOBO KFT tulajdonában van 2006. januárjától.

Teljes hossz a Diósgyőr-Vasgyár állomás 2 sz. váltójától: 2069 m.

Tengelyterhelés: 21 t,

Engedélyezett sebesség: 5 km/óra.

Az állomásról érkező csatlakozó és összekötő vágány területünkön 8 db kitérővel és 4 db vágánnyal szolgálja tevékenységünket.

A mozdonyjavító-, és a festőműhelyben 2 db vágány található vizsgálóaknákkal, beépített METRIPOND típusú tengelyterhelés mérő mérleggel. 3 db vágány földkúppal le van zárva a belső közúti kereszteződés előtt.

Jelenleg csak sajátcélú tolatási műveletek vannak folyamatban, saját vontatójárművel. A javításra érkező és a megjavított vontatott járművek a MÁV ZRT Forgalmi tolató szolgálattal jutnak el telephelyünkre és az állomásra. A saját tulajdonú és javításba érkező, majd megjavított vontató járművek a csatlakozó összekötő vasúti pályán, útátjárókon, dolgozóink fedezete mellett jutnak el az állomás fogadó vágányára. Minden esetben a MÁV ZRT Diósgyőr-Vasgyár állomás forgalmi szolgálattevőjének engedélyével.